Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дитини.
Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове з'являється в її житті поступово і не збентежує лавиною переживань. (В.О. Сухомлинський)
Проблема наступності між початковою ланкою школи та старшою групою дитячого садка завжди була актуальною і належить до числа найважливіших.
Великий енциклопедичний словник трактує термін «наступність» як зв'язок між явищами в процесі розвитку в природі, суспільстві й пізнанні, коли нове, замінюючи старе, зберігає в собі деякі його елементи. В суспільстві означає передачу й засвоєння соціальних та культурних цінностей від покоління до покоління.
Одним із факторів, які забезпечують ефективність освіти, є неперервність і наступність у навчанні. Під наступністю розуміють неперервність на межах різних етапів або форм навчання (дитячий садок — школа, початкова школа – середня школа тощо).
Наступність між дошкільним вихованням і шкільним навчанням дітей завжди була одною з найважливіших педагогічних проблем. Чому проблема наступності знову і знову обговорюється на різних рівнях — серед науковців, працівників освіти, широкої аудиторії суспільства? Чому не зникають претензії з боку школи на адресу дошкільних закладів, а з боку працівників дитячих садків — до вчителя початкової школи? Це обумовлено не тільки важливістю даної проблеми і необхідністю її корегувати відповідно до соціальної ситуації. Головна причина такого становища в тому, що вона розв'язувалась «співпрацюючими» паралельно. Дошкільна ланка і початкова ланка школи були двома розмежованими сторонами, і кожна сторона розв'язувала свої проблеми самостійно.
Якщо аналізувати стан розв'язання цієї проблеми, то потрібно підкреслити, що найменше взаємодія між дошкільними працівниками і вчителями молодшої школи спостерігається в цілях навчання. Сьогодні технології навчання досягнули такого рівня, по будь-які знання можна було б дати дитині, незалежно від її віку. Тому на сьогоднішній день практичних працівників дошкільних закладів і початкової школи хвилюють не стільки проблеми цілей і змісту навчання (чого вчити і навіщо вчити?), скільки методів і засобів (як вчити?). На цьому виникли протиріччя між ведучими лініями навчання і виховання дітей вказаного віку, які визначають успішність всього подальшого гармонійного розвитку дитини і фактичної орієнтації на штучну акселерацію, пришвидшене навчання, поспішне «оминання» окремих стадій дитячого розвитку.
Поняття наступності включає емоційний та комунікативний змістовні компоненти:
• емоційний компонент сприяє урахуванню специфіки емоційної сфери особистості дитини, забезпеченню емоційної комфортності, пріоритету позитивних емоцій, побудові процесу навчання на оптимістичній гіпотезі;
• комунікативний компонент сприяє урахуванню особливостей спілкування дітей старшого дошкільного й молодшого шкільного віку, забезпеченню безпосереднього й контактного спілкування.
Забезпечення цільової і змістової єдності у навчально-виховній діяльності дошкільного підрозділу і початкової ланки.
ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ:
• вихователям довкілля створювати умови для активної співтворчості з дітьми, спрямованої на всебічний розвиток дитини;
• практичному психологу проводити психолого-педагогічну діагностику розвитку дошкільнят;
• вчителям початкової школи забезпечувати умови безболісної адаптації першокласників.
• забезпечення наступності дошкільної й початкової освіти;
• готовність дитини до навчання у школі та її соціальна адаптація.
• методична робота;
• спільна робота вихователів та практичного психолога школи;
• робота з батьками майбутніх першокласників;
• робота з майбутніми першокласниками;
• адаптація до початкової школи;
• психолого-педагогічні рекомендації щодо розв'язання проблеми шкільної дезадаптації.
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ | ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ |
•Розвиток особистості •Виховання особистості •Навчання особистості •Освіта особистості | •Здоров'язберігаюча компетентність •Загальнокультурна компетентність •Пізнавальна компетентність •Соціальна компетентність |
АЛГОРИТМ РОБОТИ ШКОЛИ З ПИТАННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ТА ПОЧАТКОВОЮ ЛАНКАМИ
•Знайомство вчителів із майбутніми учнями. Відвідування груп у дошкільному закладі.
•Проведення спільних нарад, засідань педагогічних рад.
•Спільне МО вчителів початкової школи та довкілля.
•Проведення загальних батьківських зборів.
•Консультування батьків щодо готовності дітей до навчання в школі.
•Взаємовідвідування занять та уроків учителями початкової школи та вихователями.
•Екскурсія по школі вихованцями довкілля.
•Спільні виховні заходи.
•Підготовка рекомендацій для батьків.
•Діагностування майбутніх першокласників.
•Підсумкові збори батьків майбутніх першокласників.
• Сформовані базові якості особистості.
• Фізичне, психічне, морально-духовне здоров'я.
• Компетентність у сферах життєдіяльності.
• Збалансованість прагнення до самореалізації, саморозвитку і самозбереження.
• Сформованість цілісного бачення світу.
• Володіння елементарними формами саморегуляції поведінки і діяльності.
• Розвиненість почуттєвої сфери.
• Елементарні форми логічного мислення.
•Оптимістичне ставлення до життя.
• Віра у власні можливості.
• Володіння раціональними способами самоорганізації.
• Розвиток уяви як передумови креативності.
• Здатність здійснювати найпростіші форми контролю власної діяльності.
• Загально-навчальні вміння і навички:
• організаційні;
• загальнопізнавальні;
• загальномовленнєві;
• контрольно-оцінні.
•Уміє будувати відносини з дорослими, однолітками, доброзичливий.
|• Має уявлення про здоровий спосіб життя, елементарні культурні-гігієнічні навички, гарну працездатність, розвинені рухові й моторні навички.
• Володіє доступними видами суспільно-корисної праці.
• Знає елементарні правила безпечного поводження при взаємодії з іншими людьми, правила поведінки на вулиці, в побуті.
• Дисциплінований, знає правила поведінки в громадських місцях.
• Виявляє емоційно-позитивне ставлення до живої природи, має первісні знання про цілісність світу, про місце в ньому людини.
• Уміє зосередите свою увагу на запропонованому матеріалі й діяти відповідно до вказівок педагога.
• Володіє наочно-образною пам'яттю.
• Має розвинену тонку моторику й сенсомоторну координацію.
• Розвиток навчально-пізнавальних інтересів, допитливості, освоєння загальнонавчальних умінь і навичок:
• уміє правильно і свідомо читати цілими словами;
• списувати текст, записувати під диктовку;
• правильно вимовляє звуки;
• розвинені фонематичний слух і мовлення;
• підтримує бесіду;
• оперує математичними діями в межах 20;
• розв'язує прості завдання;
• має поняття про геометричні фігури;
• розуміє різні схематичні зображення;
• самостійно експериментує з кольором, формою;
• свідомо реагує на музику різного характеру.
Прізвище, ім'я дитини:_______________________________________________
Вік:____________ років
Вихователь:________________________________________________________
Об'єкт оцінки | + | - | + - |
Ставлення батьків | |||
Дитина неохайна. Батьки не приділяють уваги одягу | |||
Батьки мало спілкуються з вихователями, не приділяють достатньої уваги дитині | |||
Батьки не цікавляться життям групи і потребами дитячого садка | |||
Поведінка в групі | |||
Повільне сприйняття. Не відразу сприймає вимоги вихователя | |||
Не виконує правил розкладу життя групи | |||
Невпевнений, боязкий | |||
Розкутий. Потребує багаторазового повтору | |||
Гра і спілкування з дітьми | |||
Віддає перевагу грі наодинці | |||
Конфліктує з дітьми, часто б'ється, кричить | |||
Не вміє підтримати гру | |||
Не грає, а весь час чекає батьків | |||
Соціально-побутові навички та орієнтири | |||
Недостатній обсяг знань про навколишній світі | |||
Плутається в поняттях дня тижня, пори року, часу доби та ін. | |||
Не достатньо володіє соціально-побутовими навичками (їда, переодягання) | |||
Не розуміє, не відстежує причинно-наслідкових стосунків між явищами (що із чого випливає) | |||
Темпові характеристики діяльності | |||
Повільний, але посидючий | |||
Темп роботи не рівномірний | |||
Робить повільно і неуважно | |||
Темп роботи швидкий, але працює хаотично і «безглуздо» | |||
Ставлення до занять, успішність | |||
Не здатний контролювати свою діяльність. Потребує постійного контролю | |||
3 труднощами опановує необхідний обсяг знань | |||
Непосидючий, не доводить справу до кінця | |||
Заважає педагогу і дітям під час занять | |||
Мовленнєвий розвиток | |||
Мовлення малозрозуміле. Має труднощі у вимові звуків | |||
Словниковий запас бідний | |||
Має порушення граматичного складу мовлення | |||
Мало розмовляє, наявні труднощі в переказуванні, говорить одноманітно | |||
Фізичний розвиток | |||
Недостатньо розвинутий фізично | |||
Швидко втомлюється, знесилюється. При втомленості стає повільним або розкутим | |||
Часто через хвороби не відвідує дитячий садок | |||
Погано їсть. Неспокійний денний сон | |||
Моторний розвиток | |||
Погано розвинута дрібна моторика рук | |||
Порушена загальна координація. Незграбний | |||
Повільний у русі При письмі надає перевагу лівій руці |
Мета. Досягти цілісності, послідовності та перспективності педагогічного процесу, забезпечуючи наступність на основі єдиної організаційної, методичної психодіагностичної і корекційно-розвивальної роботи.
Зміст роботи | Термін | Виконавці | Відмітка | |
Організаційна робота | ||||
1. Організація предметно-розвивального середовища і життєвого простору з метою забезпечення різноманітної діяльності дітей дошкілля і початкової школи з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних інтересів. | Вересень | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
2. Впровадження нових форм організації діяльності дітей. | Постійно | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
3. Проведення екскурсій, спільних заходів для дошкільнят і учнів початкової школи (запрошення дошкільнят до шкільної бібліотеки, спортивної та актової зали; на свято Першого та Останнього дзвоника тощо), | Постійно | Заступник ВР Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
4. Забезпечення єдиного підходу під час формування у дітей основних життєвих компетентностей. | Постійно | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
5. Проведення вчасного медогляду дітей, аналіз даних про стан здоров'я та рівень фізичного розвитку дошкільнят старшої групи та учнів 1-х класів. | Вересень | Адміністрація Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
6. Адміністративний контроль за адаптацією першокласників. | І семестр | Адміністрація | ||
Методична робота | ||||
1.Робота вчителів початкових класів і вихователів у спільному МО. | Постійно | Заступник НВР | ||
2. Проведення спільного теоретико-практичного семінару з питань наступності та адаптації дітей до навчання у школі. Обговорення інноваційних технологій; результатів моніторингу тощо. | Квітень | Заступник НВР | ||
3. Вивчення та аналіз програми розвитку дитини у дошкільний період і в початковій школі; вимог, визначених у нормативних документах. | Листопад | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
4. Взаємовідвідування занять у старшій групі довкілля учителями початкової школи; відвідування уроків у 1-4 класах вихователями . | Лютий -березень | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
5. Вивчення індивідуальних та психо-фізичних особливостей кожної дитини, рівня її розвитку, починаючи зі старшої групи дошкілля . | Постійно | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи | ||
Психодіагностична та корекційно-розвивальна робота | ||||
1. Проведення психодіагностичної роботи з дітьми 5-6-річного віку, спрямованої на виявлення рівня та особливостей розвитку дитини, її готовності до навчання. | Квітень-травень | Практичний психолог | ||
2. Визначення для кожної дитини індивідуальної програми розвитку і корекції. Проведення корекційно-розвивальних занять з дітьми 5-6-річного віку. | Травень | Практичний психолог | ||
3. Проведення обстеження дошкільнят логопедом. Консультації, заняття з дітьми. | Щокварта-льно | Логопед | ||
4. Організація медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку учнів 1-х класів з метою вирішення проблеми адаптації. Здійснення моніторингу. | Вересень-жовтень | Практичний психолог | ||
5. Організація спеціальних занять з дітьми, які не відвідують дошкілля. | За графіком | Вихователі дошкілля Практичний психолог | ||
Робота з батьками | ||||
1. Участь педагогів школи в батьківських зборах дошкілля. | За графіком | Вчителі поч. школи | ||
2. Організація психолого-педагогічних консультацій для батьків. | Постійно | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи Практичний психолог | ||
3. Обладнання куточків для батьків у дошкілля (матеріали з тем «Підготовка дітей до школи», «Що повинен знати й уміти першокласник» тощо). | Лютий | Вихователі дошкілля | ||
4. Організація занять для батьків майбутніх першокласників. | Квітень | Вихователі дошкілля Вчителі поч. школи Практичний психолог | ||
5. Організація педагогічного всеобучу батьків через публікації на сайті школи під рубрикою «Готуємося до школи». | Квітень | Заступник НВР | ||
Серпень 1. Уточнення списків учнів 1-х класів. 2. Організаційні збори учнів 1-х класів та їхніх батьків. 3. Аналітична нарада «Організація спільної роботи на основі скоординованих програм з підвищення рівня адаптації шестирічок». |
Вересень 1.Наказ про зарахування дітей до 1 класу 2.Обстеження першокласників логопедом. 3. Вивчення наступності навчання і соціально-педагогічної адаптації першокласників (первинне). 4. Діагностика рівня готовності учнів 1класу до навчання (вхідний контроль). 5. Взаємовідвідування занять у ДНЗ і уроків у 1класі. |
Жовтень 1. Проведення зборів батьків майбутніх першокласників «Наша школа: традиції, досягнення, перспективи». 2. Підготовка первинних списків майбутніх першокласників. 3. Індивідуальна корекційна робота з учнями 1 класу, у яких виявлено дезадаптацію. |
Листопад І. Проведення Дня відкритих дверей у школі для майбутніх першокласників та їхніх батьків. Свято «Пригоди в країні Знань». 2 Екскурсія вихованців дитячого садка до шкільного музею. |
Грудень-січень І Заняття у ШМП (школі майбутніх першокласників) |
Лютий 1 Психолого-педагогічний консиліум за результатами відвіданих занять і діагностики першокласників. 2 Проведення відкритих занять у ШМП для батьків. 3 Уточнення списків майбутніх першокласників за даними ДНЗ та обліку дітей, що мешкають у мікрорайоні школи. |
Березень 1. Взаємовідвідування занять у старшій групі та та уроків у 1 класі. 2. Анкетування батьків майбутніх першокласників (побажання щодо навчання і виховання у школі). 2. Робота з індивідуальними картами особистісного розвитку дітей (проводиться протягом року). |
Квітень 1. Проведення моніторингу успішності навчання першокласників. 2. Психолого-педагогічна діагностика першокласників, вивчення результативності роботи з підвищення рівня адаптації (повторна). 3. Педагогічна нарада «Результативність спільної роботи учителів і вихователів ДНЗ у вирішенні проблеми адаптації і наступності навчання». |
Травень 1. Діагностика соціально-психологічної готовності майбутніх першокласників до навчання. 2. Співбесіда учителів, лікаря, психолога, логопеда з батьками майбутніх першокласників щодо готовності їхніх дітей до навчання у школі. 3. Узагальнення аналітико-діагностичних матеріалів. Нарада при директорові. 4. Комплектація 1 класу з урахуванням діагностики. |