ПРОГРАМА НАСТУПНОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ТА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дитини.

Нехай, ставши учнем, ди­тина продовжує робити сьогодні те, що ро­била вчора. Нехай нове з'являється в її житті поступово і не збентежує лавиною переживань. (В.О. Сухомлинський)

АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОБЛЕМИ

Проблема наступ­ності між початковою ланкою школи та старшою групою дитячого садка завжди була акту­альною і належить до числа найважливіших.

Великий енциклопедичний словник трактує термін «наступність» як зв'язок між явищами в про­цесі розвитку в природі, суспільстві й пізнанні, коли нове, замінюючи старе, зберігає в собі деякі його елементи. В суспільстві означає передачу й за­своєння соціальних та культурних цінностей від по­коління до покоління.

Одним із факторів, які забезпечують ефективність освіти, є неперервність і наступність у навчанні. Під наступністю розуміють неперервність на межах різних етапів або форм навчання (дитячий садок — школа, початкова школа – середня школа тощо).

Наступність між дошкільним вихованням і шкіль­ним навчанням дітей завжди була одною з найваж­ливіших педагогічних проблем. Чому проблема на­ступності знову і знову обговорюється на різних рівнях — серед науковців, працівників освіти, широ­кої аудиторії суспільства? Чому не зникають претензії з боку школи на адресу дошкільних закладів, а з боку працівників дитячих садків — до вчителя по­чаткової школи? Це обумовлено не тільки важ­ливістю даної проблеми і необхідністю її корегувати відповідно до соціальної ситуації. Головна причина такого становища в то­му, що вона розв'язувалась «співпрацюючими» пара­лельно. Дошкільна ланка і початкова ланка школи були двома розмежованими сторонами, і кожна сто­рона розв'язувала свої проблеми самостійно.

Якщо аналізувати стан розв'язання цієї проблеми, то потрібно підкреслити, що найменше взаємодія між дошкільними працівниками і вчителями молодшої школи спостерігається в цілях навчання. Сьо­годні технології навчання досягнули такого рівня, по будь-які знання можна було б дати дитині, неза­лежно від її віку. Тому на сьогоднішній день прак­тичних працівників дошкільних закладів і початко­вої школи хвилюють не стільки проблеми цілей і змісту навчання (чого вчити і навіщо вчити?), скіль­ки методів і засобів (як вчити?). На цьому виникли протиріччя між ведучими лініями навчання і вихо­вання дітей вказаного віку, які визначають успішність всього подальшого гармонійного розвит­ку дитини і фактичної орієнтації на штучну акселе­рацію, пришвидшене навчання, поспішне «оминан­ня» окремих стадій дитячого розвитку.

Поняття наступності включає емоційний та комунікативний змістовні компоненти:

емоційний компонент сприяє урахуванню спе­цифіки емоційної сфери особистості дитини, забез­печенню емоційної комфортності, пріоритету позитивних емоцій, побудові процесу навчання на оптимістичній гіпотезі;

• комунікативний компонент сприяє урахуванню особливостей спілкування дітей старшого дошкільного й молодшого шкільного віку, забезпеченню безпосереднього й контактного спілкування.

МЕТА ПРОГРАМИ:

Забезпечення цільової і змістової єдності у на­вчально-виховній діяльності дошкільного підрозділу і початкової ланки.

ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ:

вихователям довкілля створювати умови для актив­ної співтворчості з дітьми, спрямованої на всебічний розвиток дитини;

практичному психологу проводити психолого-педагогічну діагностику розвитку дошкільнят;

• вчителям початкової школи забезпечувати умови без­болісної адаптації першокласників.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

• забезпечення наступності дошкільної й почат­кової освіти;

• готовність дитини до навчання у школі та її соціальна адаптація.

СКЛАДОВІ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ

• методична робота;

• спільна робота вихователів та практичного психолога школи;

• робота з батьками майбутніх першокласників;

• робота з майбутніми першокласниками;

• адаптація до початкової школи;

• психолого-педагогічні рекомендації щодо розв'язання проблеми шкільної дезадаптації.

ЗАВДАННЯ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

•Розвиток особистості

•Виховання особистості

•Навчання особистості

•Освіта особистості

•Здоров'язберігаюча компетентність

•Загально­культурна компетентність

•Пізнавальна компетентність

•Соціальна компетентність

АЛГОРИТМ РОБОТИ ШКОЛИ З ПИТАННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНОЮ ТА ПОЧАТКОВОЮ ЛАНКАМИ

•Знайомство вчителів із майбутніми учнями. Відвідування груп у дошкільному закладі.

•Проведення спільних нарад, засідань педагогічних рад.

•Спільне МО вчителів початкової школи та довкілля.

•Проведення загальних батьківських зборів.

•Консультування батьків щодо готовності дітей до навчання в школі.

•Взаємовідвідування занять та уроків учителями початкової школи та вихователями.

•Екскурсія по школі вихованцями довкілля.

•Спільні виховні заходи.

•Підготовка рекомендацій для батьків.

•Діагностування майбутніх першокласників.

•Підсумкові збори батьків майбутніх першокласників.

МОДЕЛЬ ВИПУСКНИКА ДОШКІЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

• Сформовані базові якості особистості.

• Фізичне, психічне, морально-духовне здоров'я.

• Компетентність у сферах життєдіяльності.

• Збалансованість прагнення до самореалізації, саморозвитку і самозбереження.

• Сформованість цілісного бачення світу.

• Володіння елементарними формами само­регуляції поведінки і діяльності.

• Розвиненість почуттєвої сфери.

• Елементарні форми логічного мислення.

•Оптимістичне ставлення до життя.

• Віра у власні можливості.

• Володіння раціональними способами само­організації.

• Розвиток уяви як передумови креативності.

• Здатність здійснювати найпростіші форми контролю власної діяльності.

• Загально-навчальні вміння і навички:

• організаційні;

• загальнопізнавальні;

• загальномовленнєві;

• контрольно-оцінні.

МОДЕЛЬ ВИПУСКНИКА ПЕРШОГО КЛАСУ

•Уміє будувати відносини з дорослими, од­нолітками, доброзичливий.

|• Має уявлення про здоровий спосіб життя, елементарні культурні-гігієнічні навички, гарну працездатність, розвинені рухові й моторні навички.

• Володіє доступними видами суспільно-корисної праці.

• Знає елементарні правила безпечного поводження при взаємодії з іншими людьми, пра­вила поведінки на вулиці, в побуті.

• Дисциплінований, знає правила поведінки в громадських місцях.

• Виявляє емоційно-позитивне ставлення до живої природи, має первісні знання про цілісність світу, про місце в ньому людини.

• Уміє зосередите свою увагу на запропонованому матеріалі й діяти відповідно до вказівок педагога.

• Володіє наочно-образною пам'яттю.

• Має розвинену тонку моторику й сенсомоторну координацію.

• Розвиток навчально-пізнавальних інтересів, допитливості, освоєння загальнонавчальних умінь і навичок:

• уміє правильно і свідомо читати цілими словами;

• списувати текст, записувати під диктовку;

• правильно вимовляє звуки;

• розвинені фонематичний слух і мовлення;

• підтримує бесіду;

• оперує математичними діями в межах 20;

• розв'язує прості завдання;

• має поняття про геометричні фігури;

• розуміє різні схематичні зображення;

• самостійно експериментує з кольором, формою;

• свідомо реагує на музику різного характеру.

ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА

Прізвище, ім'я дитини:_______________________________________________

Вік:____________ років

Вихователь:________________________________________________________

Об'єкт оцінки

+

-

+ -

Ставлення батьків

Дитина неохайна. Батьки не приділяють уваги одягу

Батьки мало спілкуються з вихователями, не приділяють достатньої уваги дитині

Батьки не цікавляться життям групи і потребами дитячого садка

Поведінка в групі

Повільне сприйняття. Не відразу сприймає вимоги вихователя

Не виконує правил розкладу життя групи

Невпевнений, боязкий

Розкутий. Потребує багаторазового повтору

Гра і спілкування з дітьми

Віддає перевагу грі наодинці

Конфліктує з дітьми, часто б'ється, кричить

Не вміє підтримати гру

Не грає, а весь час чекає батьків

Соціально-побутові навички та орієнтири

Недостатній обсяг знань про навколишній світі

Плутається в поняттях дня тижня, пори року, часу доби та ін.

Не достатньо володіє соціально-побутовими навичками (їда, переодягання)

Не розуміє, не відстежує причинно-наслідкових стосунків між явищами (що із чого випливає)

Темпові характеристики діяльності

Повільний, але посидючий

Темп роботи не рівномірний

Робить повільно і неуважно

Темп роботи швидкий, але працює хаотично і «безглуздо»

Ставлення до занять, успішність

Не здатний контролювати свою діяльність. Потребує постійного контролю

3 труднощами опановує необхідний обсяг знань

Непосидючий, не доводить справу до кінця

Заважає педагогу і дітям під час занять

Мовленнєвий розвиток

Мовлення малозрозуміле. Має труднощі у вимові звуків

Словниковий запас бідний

Має порушення граматичного складу мовлення

Мало розмовляє, наявні труднощі в переказуванні, говорить одноманітно

Фізичний розвиток

Недостатньо розвинутий фізично

Швидко втомлюється, знесилюється. При втомленості стає повільним або розкутим

Часто через хвороби не відвідує дитячий садок

Погано їсть. Неспокійний денний сон

Моторний розвиток

Погано розвинута дрібна моторика рук

Порушена загальна координація. Незграбний

Повільний у русі

При письмі надає перевагу лівій руці

ПЛАН РОБОТИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ І ДОШКІЛЛЯ НА 2011-2012 н.р.

Мета. Досягти цілісності, послідовності та перспективності педагогічного процесу, забезпечуючи на­ступність на основі єдиної організаційної, методичної психодіагностичної і корекційно-розвивальної роботи.

Зміст роботи

Термін

Виконавці

Відмітка

Організаційна робота

1. Організація предметно-розвивального середо­вища і життєвого простору з метою забезпечення різноманітної діяльності дітей дошкілля і початкової школи з урахуванням їхніх вікових та індивідуаль­них інтересів.

Вересень

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

2. Впровадження нових форм організації діяль­ності дітей.

Постійно

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

3. Проведення екскурсій, спільних заходів для дошкільнят і учнів початкової школи (запрошення дошкільнят до шкільної бібліотеки, спортивної та актової зали; на свято Першого та Останнього дзвоника тощо),

Постійно

Заступник ВР

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

4. Забезпечення єдиного підходу під час форму­вання у дітей основних життєвих компетентностей.

Постійно

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

5. Проведення вчасного медогляду дітей, аналіз даних про стан здоров'я та рівень фізичного розвит­ку дошкільнят старшої групи та учнів 1-х класів.

Вересень

Адміністрація Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

6. Адміністративний контроль за адаптацією першо­класників.

І семестр

Адміністрація

Методична робота

1.Робота вчителів початкових класів і вихователів у спільному МО.

Постійно

Заступник НВР

2. Проведення спільного теоретико-практичного семінару з питань наступності та адаптації дітей до навчання у школі. Обговорення інноваційних тех­нологій; результатів моніторингу тощо.

Квітень

Заступник НВР

3. Вивчення та аналіз програми розвитку дитини у дошкільний період і в початковій школі; вимог, визначених у нормативних документах.

Листопад

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

4. Взаємовідвідування занять у старшій групі довкілля учителями початкової школи; відвідування уроків у 1-4 класах вихователями .

Лютий -березень

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

5. Вивчення індивідуальних та психо-фізичних особливостей кожної дитини, рівня її розвитку, по­чинаючи зі старшої групи дошкілля .

Постійно

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

Психодіагностична та корекційно-розвивальна робота

1. Проведення психодіагностичної роботи з дітьми 5-6-річного віку, спрямованої на виявлення рівня та особливостей розвитку дитини, її готовності до на­вчання.

Квітень-травень

Практичний психолог

2. Визначення для кожної дитини індивідуальної програми розвитку і корекції. Проведення корекційно-розвивальних занять з дітьми 5-6-річного віку.

Травень

Практичний психолог

3. Проведення обстеження дошкільнят логопедом. Консультації, заняття з дітьми.

Щокварта-льно

Логопед

4. Організація медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку учнів 1-х класів з метою вирішення проблеми адаптації. Здійснення моніторингу.

Вересень-жовтень

Практичний психолог

5. Організація спеціальних занять з дітьми, які не відвідують дошкілля.

За графіком

Вихователі дошкілля

Практичний психолог

Робота з батьками

1. Участь педагогів школи в батьківських зборах дошкілля.

За графіком

Вчителі поч. школи

2. Організація психолого-педагогічних консуль­тацій для батьків.

Постійно

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

Практичний психолог

3. Обладнання куточків для батьків у дошкілля (матеріали з тем «Підготовка дітей до школи», «Що повинен знати й уміти першокласник» тощо).

Лютий

Вихователі дошкілля

4. Організація занять для батьків майбутніх першо­класників.

Квітень

Вихователі дошкілля

Вчителі поч. школи

Практичний психолог

5. Організація педагогічного всеобучу батьків че­рез публікації на сайті школи під рубрикою «Готуємося до школи».

Квітень

Заступник НВР

Заходи щодо комплектації 1 класу і вивчення адаптації дітей

Серпень

1. Уточнення списків учнів 1-х класів.

2. Організаційні збори учнів 1-х класів та їхніх батьків.

3. Аналітична нарада «Організація спільної роботи на основі скоординованих програм з підвищення рівня адаптації шестирічок».

Вересень

1.Наказ про зарахування дітей до 1 класу

2.Обстеження першокласників логопедом.

3. Вивчення наступності навчання і соціально-педа­гогічної адаптації першокласників (первинне).

4. Діагностика рівня готовності учнів 1класу до на­вчання (вхідний контроль).

5. Взаємовідвідування занять у ДНЗ і уроків у 1класі.

Жовтень

1. Проведення зборів батьків майбутніх першокласників «Наша школа: традиції, досягнення, перспективи».

2. Підготовка первинних списків майбутніх першо­класників.

3. Індивідуальна корекційна робота з учнями 1 класу, у яких виявлено дезадаптацію.

Листопад

І. Проведення Дня відкритих дверей у школі для майбутніх першокласників та їхніх батьків. Свято «Пригоди в країні Знань».

2 Екскурсія вихованців дитячого садка до шкільного музею.

Грудень-січень

І Заняття у ШМП (школі майбутніх першокласників)

Лютий

1 Психолого-педагогічний консиліум за результатами відвіданих занять і діагностики першокласників.

2 Проведення відкритих занять у ШМП для батьків.

3 Уточнення списків майбутніх першокласників за да­ними ДНЗ та обліку дітей, що мешкають у мікрорайоні школи.

Березень

1. Взаємовідвідування занять у старшій групі та та уроків у 1 класі.

2. Анкетування батьків майбутніх першокласників

(побажання щодо навчання і виховання у школі).

2. Робота з індивідуальними картами особистісного розвитку дітей (проводиться протягом року).

Квітень

1. Проведення моніторингу успішності навчання першо­класників.

2. Психолого-педагогічна діагностика першоклас­ників, вивчення результативності роботи з підвищення рівня адаптації (повторна).

3. Педагогічна нарада «Результативність спільної робо­ти учителів і вихователів ДНЗ у вирішенні проблеми адаптації і наступності навчання».

Травень

1. Діагностика соціально-психологічної готовності майбутніх першокласників до навчання.

2. Співбесіда учителів, лікаря, психолога, логопеда

з батьками майбутніх першокласників щодо готовності їхніх дітей до навчання у школі.

3. Узагальнення аналітико-діагностичних матеріалів. Нарада при директорові.

4. Комплектація 1 класу з урахуванням діагностики.

Кiлькiсть переглядiв: 7434